Zdjęcie dekoracyjne

« Powrót

41. Wieczory u Telemanna - Wieczór II

2019-10-20 18:00

Miejsce: Sala Lustrzana w pszczyńskim zamku

Cena: 50 zł
Cena (ostatni rząd): 45 zł

Odstęp

Rezerwacja biletów odbędzie się od środy 4 września 2019 r., od godz. 17.00

  

Muzeum Zamkowe w Pszczynie

 zaprasza na

koncert w ramach 41. Wieczorów u Telemanna

pt. Polskie ścieżki mistrzów baroku

w wykonaniu

 

Marcina Świątkiewicza – klawesyn

Arte dei Suonatori Orchestra

 

Program:

Georg Philipp Telemann– Concerto polonais G-dur TWV 43:G7

Johann Sebastian Bach – Suita Orkiestrowa nr 3 D-dur BWV 1068

Johann Gottlieb Goldberg – Koncert klawesynowy d-moll DürG 16

 

Prowadzenie koncertu: Regina Gowarzewska

 

O programie:

Inspiracją do powstania programu są związki z Polską trzech wspaniałych kompozytorów epoki

baroku. Georg Philipp Telemann był w pierwszej połowie XVIII wieku bez wątpienia kompozytorem najbardziej poważanym i popularnym. Nawet Johann Sebastian Bach nie cieszył się taką renomą i był znany głównie w kręgach koneserów i melomanów. Z kolei Johann Gottlieb Goldberg, który należy do kolejnej generacji twórców, był szczególnie ceniony jako wirtuoz klawesynu. Ścieżki tych trzech indywidualności przecięły się zarówno w życiu osobistym, jak
i muzycznym.

Telemann pracując w młodości jako Kapelmistrz dworu Księcia Erdmanna II Promnitza przebywał wielokrotnie w Pszczynie i Żarach, gdzie zetknął się z lokalną muzyką ludową.
W Concerto Polonoise, bez wątpienia, słychać inspiracje polską muzyką ludową, z której czerpał

motywy rytmiczne i melodyczne. Bach od 1736 roku posiadał tytuł nadwornego kompozytora

Elektora Saksonii i Króla Polski. Jego Suita Orkiestrowa nr 3 jest dzisiaj najczęściej wykonywana z trąbkami, obojami i fagotem, ale jej pierwsza, oryginalna wersja najprawdopodobniej przeznaczona była na orkiestrę smyczkową.

Ostatni z prezentowanych kompozytorów, Johann Gottlieb Goldberg, urodził się w Gdańsku, ale już jako dziesięciolatek udał się w podróż do Lipska, gdzie pobierał nauki u Johanna Sebastiana oraz jego najstarszego syna Wilhelma Friedmanna Bacha. Koncert klawesynowy d-moll to bezsprzecznie niezwykła kompozycja. Jego rozbudowana forma czyni go jednym z najdłuższych koncertów swojej epoki, ale nie powoduje to bynajmniej rozcieńczenia muzycznej treści. Napisany w stylu galant, trafia do dzisiejszego słuchacza pełnymi energii i wirtuozerii częściami zewnętrznymi i emocjonalnymi melodiami części środkowej.